SZÁKRÁ KUSZKRÖ*

Motto:
"Pe bănci de lemn, în szkunda tavernă mohorâtă,
 Unde vă tünde ziua printre fereşti maghiare…"

*"Sacra cuscră" pentru nevorbitorii de kürtöș.

- Sză fácsem cseva, továröșe președinte, á inszisztát un distinsă tovarășă, membră deplină száu supleantă, ba chiar ditamai șefa în nenumărate comitete & comisii, care mai de care mai autonome sau nu.
- Ă... mda, zic.
- ... kö ieșim dreáku, Doamne, iartā la mine, din carantină, vin și alegerile la local...
Văleu...
- Ce vin, ce vin... Pálinka, stimată tovarășă, am retezat-o skurt.
- Mda, mighen...
Cred cā are un tic: cum zice omu' ceva, cum…
- Hop! cu replica.
Ce respect, ce datină...
- ... ce-ați zice de un...
- Palinkă? mi-au sticlit mie ochii de-a dreptul, partinic, recunosc aici spășit.
- Ioi, nem. O...
- Kürtöș, zic, entuziasmat de-a stângul.
- Áoáleo... Mái îmbunătățim noi relațiile româno-maghiare...
- Chiar, când?
- Joi, dupå Miercurea Ciuc!


Tovarāșa cu pricina, s-o numim ™, este o veche membră a Partidului Ludik Mukálit, āhā...
- Ilegalistă!
... nici blogu', nici autostrada nu erau nici mācar în gând, darămite gata.
Revenons à nos moutons/ să revenim la oile noastre, alte lighioane de fapt, dupe cum veți observa și singuri.
- Am vezut kă ai un peszic frumoasă...
- Așa-s astea de peste Curbură, zic.
- Ăhă, să-l vezi pe-al meu! Să-l vedeți matale, scuze!
Mda...
- Anșa, și?
- Mă gândeam, ca un prim pas al tradiționalelor relații RO-MA...
Haiti! zic, iar se leagă de pământul sfânt și roditor al ospitalierei și pitoreștii noastre patrii.
- Lasă-l, bre, dreacu, de cernoziom! zice.
Îu... Ateii ăștia ghicesc și gândurile!?

- Să ne-ncuscrim! zice.
Bre, mă leși...
- N-ai tu forinți, nici împăratul
Ca să-mi cumpere băiatul!

Nepotul, deh.
- Ce nepot? Ai uitat că 
și eu am băiat? zice.
Remarcați, desigur, eleganţa cu care a evitat să zică "un" sau "o".
- Și cu ce să ne-nkuszkrim!? Ă?
- Eu am un peszike, zice, ambiguitatea genului fiind intenționată.
- Anșa, și?
- Tu ai o peszik, continuă dânsa molcom.
- Păi știe pre limba cu mujdei? zic dârz.
- Ăhă... Să fii matale sănătos, Excelență...
Așa, taică, #respetc!
- Miorlăie bilingv!
Băi, să-mi banii în acțiuni la Băile Tușnad S.A. ...
- Știe să prindă șoareci? insist eu pentru a verifica faptele vitejești ale jivinei.


- Mănâncă și morcovi!
Bre, mă leși... Motan vegan… cine-a mai pomenit!?
S-o mărit pe carnivora de La Grande Duchesse cu-n vegan? Jajj/ ioi, Iștenem...
- Vogány! aud dinspre măreața și piroreasca Curbură.
'ai!? Vegan!?
- Adică la modă, domne! precizează aprig.
Aha, deci așa.

Hm... Ceva - ceva îmi scăpa din această alianță cu iz electoral, ce prea aducea a USL, Uniunea Simpaticelor Lighioane. Așa că am întrebat, nu un prieten, ci două. Prima, s-o numim ®, șefa Departamentului de Integritate, a fost directă, cum o știe tot activul de partid:
- Deci: dă ceva?
A doua, șefa de la "Mai un un singur dor, din metrou să cobor", s-o numim ©, a fost și mai zgârcită la vorbă, de-a dreptul sibilinică:
- Are grajd?
- Poftim!?
- Poate mergem p'acolo-n drumeție și...
- Pardon!? Mai bine dorm în șură!
De subliniat, pentru a elimina clivajele geopolitice și a respecta adevărul istoric că ambele au insistat pentru termoscanare:
- La butoaiele și damigenele cu elixir unguresc!

Comments

Popular posts from this blog

ÁPOSZTOLORUM

ȚÍKLA

GAUDEAMUS. 2. Intermezzo cu bască